مشکل کجاست؟
آموزش بازیسازی در کشور ما (و البته در بسیاری از جاهای دیگر این کرهی خاکی) حالت علمی و کلاسیک پیدا نکرده و هرکس متکی بر دانش و تجربهی خودش گوشهای از این دیگ را هم میزند! کسانی که شکست خوردهاند چیزی برای یاد دادن به بقیه بلد نیستند و کسانی که موفق هستند، وقت یاد دادن ندارند!
پس چه باید کرد؟
دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۲ در حوزهی بازیهای رایانهای سرمایهگذاری جدی خود را آغاز کرد و برگزاری مداوم کلاسها و دورههای آموزش بازیسازی را با کمک افراد موفق در صنعت گیم کلید زد. از طرف دیگر از سال ۹۵ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان راهاندازی شد که با نظم دادن به دورههای آموزشی و همینطور مهیا کردن فضای استقرار و امکانات و تجهیزات رفاهی و تخصصی برای تیمهای نوپای بازیساز، تقویت زیرساختهای آموزش و کارآفرینی در این حوزه را وجههی همت خود قرار داد که اکنون آثار آن در تیمهای همکار با مرکز هویدا شده است. برگزاری چندین رویداد و ماراتون بازیسازی در دانشگاه اصفهان تجربهی نابی بود که به گسترش ساختار زیستبوم کارآفرینی در این حوزه کمک شایانی کرد. از سوی دیگر، پژوهش در حوزهی گیم در کشور ما امری غریب و مهجور بود. سال ۱۳۹۴ دانشگاه اصفهان با برگزاری کنفرانس «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» که اولین رویداد پژوهشی مقالهمحور کشور در این حوزه بود، نهالی را کاشت که با استقبال بسیار پژوهشگران مواجه شد و با استمرار آن در سالهای بعد به درختی تبدیل شده که شاخ و برگش بر حوزههای مختلف مرتبط با بازیهای رایانهای از جمله مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، روانشناسی، جامعهشناسی، پزشکی، هنر، اقتصاد، مدیریت، حقوق و ... سایه افکنده است. در کنار برگزاری مرتب این کنفرانس، طرحهای پژوهشی زیادی در حوزههای درمان و آموزش با همکاری پژوهشگران حوزههای مختلف در مرکز در حال اجرا است که رنگی تازه بر روشهای سنتی زده و میرود تا کمکم به نقطهی عطفی در این زمینهها تبدیل شود. درمان ترس از پرواز و رانندگی، بهبود بیماران MS و کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD با بازیهای رایانهای و از سوی دیگر کمک گرفتن از ظرفیت این رسانهی نوین برای آموزش و بهبود کودکان از دستاوردهای مرکز ما بوده است.
از سال ۱۳۹۸ با سرمایهگذاری مشترک دانشگاه اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، مرکز بازیهای رایانهای به «مرکز نوآوری صنایع سرگرمی» تبدیل شد که با امکانات و تجهیزات بهروز و فضای مفرح و نیروی انسانی ماهر و علاقمند، پای در راه حمایت از توسعهی کسبوکارهای مرتبط با سرگرمی گذاشته است. در حال حاضر این مرکز به قطب آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزههای مختلف سرگرمی بهویژه بازیهای رایانهای تبدیل شده است و با راهاندازی رشتهی بازیسازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (که این دومی بهصورت مشترک با یکی از دانشگاههای کرهی جنوبی برگزار میشود)، به تقویت زیرساختهای آکادمیک این صنعت نوپای کشور همت گماشته است.
در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی
- فضای مشترک کاری تیمی
- آزمایشگاه واقعیت مجازی/افزوده/ترکیبی
- آزمایشگاه بوردگیم
- استودیو تولید انیمیشن
- آزمایشگاه ثبت حرکات
- آزمایشگاه تست عملکرد
- استودیو صدا و موسیقی
- کلاسهای آموزشی
- سایت مجهز
- رندرفارم
- اتاق جلسات
- اتاقهای استراحت
- غذاخوری مجهز
- .....
وجود دارد که همه در اختیار کسانی است که علاقه و پشتکار و انگیزهی خود را برای درآمدزایی از حوزهی سرگرمی متمرکز کردهاند. وبسایت مرکز نوآوری صنایع سرگرمی http://uicvgame.ui.ac.ir است و با شناسهی uicvgame در همهی شبکههای اجتماعی حضور داریم.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
استودیو صدا و موسیقی |
سایت کامپیوتر (رندرفارم)
|
آزمایشگاه بازیهای رومیزی
|
آزمایشگاه واقعیت مجازی/افزوده |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
آزمایشگاه ثبت حرکت و تولید انیمیشن
|
فضای کار مشترک
|
کلاسهای آموزشی
|
اتاقهای استراحت
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
اتاق جلسات
|
اتاق جلسات
|
آزمایشگاه تست عملکرد
|