اینترنت اشیا (Internet of Things) که به اختصار به آن IoT نیز گفته میشود، به مجموعه ای از دستگاههای هوشمند تحت وب گفته میشود که با بهرهگیری از اینترنت و امکانات سختافزاری ارتباطی و حسگرها، گردآوری و تحلیل و پردازش اطلاعات و ارسال به جهان فیزیکی را انجام میدهند.
در دنیای امروزی اینترنت اشیاء نقش ویژهای در تغییر نحوه تعامل ما با برخی از امور روزمره اطرافمان و کاربردهای تجاری دارد. در واقع اینترنت اشیاء پس از تحلیل داده به اطلاعات جدیدی دست مییابد و ضمن ایجاد فرصتهای شغلی جدید، با ارائه خدمات بهتر و بیشتر باعث ارزش آفرینی و جذب بازار تجاری برای شرکتها و واحدهای فناور میشود. واحدهای فناوری که در بوم کسب و کار خود از اینترنت اشیاء بهره میبرند، احتمال بیشتری برای برنده شدن در میدان رقابت دارند؛ زیرا با کمک اینترنت اشیاء با تغییرات سریع جامعه و بازار، بهتر و سریعتر هماهنگ میشوند و میتوانند خدمات بهتری ارائه کنند و باعث افزایش حس ارزشآفرینی برای جامعه هدف میشوند؛ زیرا مشتری متوجه میشود که واحد فناور در زمان کمتر، نیاز مشتری را بهتر درک میکند و میتواند خدمات یا محصول بهتری به او ارائه کند که خود باعث جذب مشتری بیشتر میشود. نکته قابل توجه دیگر از مزایای استفاده از اینترنت اشیاء در بوم کسب و کار، کاهش هزینههای واحد فناور است که خود باعث افزایش احتمال پیروزی در میدان رقابت میشود.
مرکز رشد دانشگاه اصفهان، نیز در مراحل ارزیابی واحدهای فناور (برای ورود به مرکز یا ادامه استقرار در مرکز ) به همگامی با بازار و بهرهگیری از اطلاعات روز جهان با کمک فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیاء در بوم کسب و کار، توجه ویژه دارد.