یکی از مسائلی که در مسیر کارآفرینی، همیشه وجود داشته مسئله انتخاب کارکنان و مهمتر از آن مدیریت کارکنان، به منظور افزایش کارایی و رفع موانع و مشکلات احتمالی است. کارکنانی که عملکرد نامناسبی دارند، پتانسیل آسیب رساندن به «فرهنگ سازمانی» را دارند؛ به ویژه اگر این «عملکرد نامناسب» به موقع حل نشود. از طرف دیگر، کارکنان با عملکرد بالا نیز، بدون «دریافت انگیزه» یا «تعدیل فشارهای کاری»، ممکن است دچار فرسودگی شغلی یا جدایی روانی از سازمان شوند. موضوع ارزیابی عملکرد و نقش آن در رسیدن به اهداف، برای شرکتها و هستههای مستقر در مراکز رشد نیز صدق میکند و عدم ارزیابی موثر و مستمر، باعث بیانگیزگی و عدم موفقیت در مسیر کارآفرینی میشود. در این پست سعی شده به بیان ارزیابی عملکرد و تفاوت آن با مدیریت عملکرد و نقش آن در رسیدن به اهداف مراکز رشد و کارآفرینی پرداخته شود.
ارزیابی عملکرد و تفاوت آن با مدیریت عملکرد
مدیریت عملکرد (Performance management): مدیریت عملکرد ، به مدیران در همهی سطوح مدیریتی آموزش میدهد که چگونه «فرهنگ کیفیتمحوری» را در میان کارکنان و اعضای تیمهایشان ترویج دهند و نهادینه کنند. با این رویکرد، کارایی سازمان تا حد زیادی افزایش می یابد و تمام اعضای شرکت به رشد و توسعه تشویق میشوند.
ارزیابی عملکرد (performance appraisal): ارزیابی عملکرد عبارت است فرایندی برای تعیین عملکرد موفق یا ناموفق کارکنان با شاخصها و استانداردهایی که از پیش تعیین شده است. بر اساس این تعریف، ارزیابی عملکردجزئی از فرایند مدیریت عملکرد است. ارزیابی عملکرد به صورت دورهای (معمولاً سالانه) انجام میشود و در مقایسه با مدیریت عملکرد، پویایی لازم را ندارد.
به طور کلی مدیریت عملکرد، می تواند باعث بهبود عملکرد و کارآرایی سازمان شود. بر همین اساس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان به طور مستمر به ارزیابی عملکرد شرکتها و هستههای مستقر در مرکز رشد و کارآفرینی میپردازد تا پس از شناسایی کاستیها اقدام به رفع آنها کند و از طریق آموزش، ارائه مشاوره تخصصی کسب و کار، برنامهای را برای پیشبرد اهداف شرکت و رسیدن به دانش بنیانی، ایجاد کند.