در پست قبلی، وضعیت اقدامات نوآورانه در انستیتوی فنآوری ماساچوست (MIT) اجمالاً بررسی شد. بد نیست در مقام مقایسه، نگاهی به وضعیت نوآوری در دانشگاه قطر داشته باشیم؛ کشوری که درآمد سرانهی ممتازی دارد.
بر خلاف دانشگاه MIT، در صفحهی اصلی وبسایت دانشگاه قطر، لینک مستقیمی برای مراکز نوآوری وجود ندارد؛ اما دو دفتر یکی در دانشکده فنی و دیگری ذیل حوزه ریاست دانشگاه امور نوآوری را برنامهریزی و اجرا میکنند. از ردیفهای استخدامی اعلامشده میتوان فهمید که این دانشگاه، در پی گسترش اقدامات نوآورانه است. پروژههای تحقیقاتی، بیشتر گرداگرد صنایع گاز و نفت است.
از یک مقایسه ساده بین دانشگاه MIT و دانشگاه قطر با دانشگاه اصفهان، به نظر میرسد ما در وضعیت بینابین یک دانشگاه پیشرو و یک دانشگاه کمسابقه هستیم. شاید بتوان نتیجه گرفت، کیفیت و کمیت اقدامات نوآورانه رابطه مستقیمی با جایگاه علمی و اجتماعی دانشگاه داشته باشد. دانشگاه اصفهان با ایجاد ناحیهی نوآوری، درصدد پررنگتر کردن فعالیتهای نوآورانه خود میباشد.